lørdag 15. august 2009

Rally Flesberg. En glatt opplevelse.

I dag var det duket for nok et rally Flesberg. KNA Kongsberg/Eiker har laget et ypperlig løp, med mulighet for Teknisk Kontroll, innsjekk og gjennomkjøring på morgenen, race kl 11., og å rekke hjem for og legge unga! Perfekt for oss hobbykjørere og småbarnsforledre!

Etter Grimstad, ble bilen parkert hos meg, siden Ståle bor i Drøbak, og vi ikke hadde behov for og gjøre noen ting med bilen. Ståle var oppe og vekket fuglene i Drøbak, og jeg kom ikke langt bak, hvilket gjorde at vi var i Flesberg halv sju. Der var det overhode ingen deltagere i kø på teknisk, og vi var ferdig der etter 15min. Siden bilen sto hos meg, hadde jeg ansvaret for bil, dekker og alt utstyret etter Grimstad. Det gikk jo selvfølgelig gæærnt!! Hjelmene lå igjen i garderobeskapet i Vestfossen. Heldigvis skulle hele rallygjengen fra Vestfossen oppover for og se på, så hjelmene fikk haik med Henrik Bringebøen m/familie.

Vi hadde notesettet fra i fjor, så kun få justeringer var nødvendige på fjorårets egenskrevne noter. Bl. a. var siste sjikanen på SS2/4 var fjernet.

Vi hadde slicks på bilen etter Grimstad, men værmelding og -utsikter gjorde at vi satte Avon grushjul på bilen. 1 tie før start sluttet imidlertid duskregnet, det tørket opp, og så ut til og lysne litt. Etter et kjapt team-møte, ble det enstemmig vedtatt og legge slicksa på bilen igjen. Dette er forholdsvis harde slicks, og er avhengig av meget lite fukt på veien for og få riktig teperatur for og få noe særlig grep. Disse satt som støpt i Grimstad, men der var det sol, tørre veier, og 25 varmegrader. 10 min før start, begynnte det igjen og regne, men det var vanskelig og spå om det ville tilta, eller slutte. Fra start og mot første SS tiltok regnværet, og det så dystert ut m.t.p. dekkvalget. Rally Flesberg er et sprintrally, uten service, og uten mulighet til og bytte dekk underveis. Vi kjente etter noenhundre meter på SS1 at det var helt totalt umulig og kjøre fort og sikkert på disse dekkene. Det skrenset og sklei, og følelsen var rett og slett skikkelig rævva! Griseglatt, og uten og få noen som helst forvarsel til hjulslipp, var det helt uaktuelt og prøve engang. Vi rullet igjennom helt på nybegynnertempo, og satte tider som man ikke akkurat skryter av. Motivasjonen var totalt fraværende, og målet var og komme igjennom med hel bil. Ingen tette fighter, ingen tidels-knokkelkamper.

Øyvind Jokerud med, for anledningen, sponsor Nils Ole Fladhus som kartleser, ble fortjente seierherrer av dette "sjøslaget". Selv med tønneberøring og 15 sek. tidsstraff. Pål Thorbjørnsen tok 2. plassen i hva vi håper blir et varig comeback. Vi slumret inn på 3., mens Erik Andre Sønju og Kjetil Knudsen fikk 4. i sitt "forsøksritt" med nybygd 940.

Det er forresten gledelig og se at det er mange hardinger i kl 18. som blir tøffere og tøffere (og selvfølgelig dyktigere og dyktigere) Den Gale Numedøl Atle Redalen (med sin ikke mindre gale lillebror Kim Ørjan i høyrestolen) hadde vanvittige tider, men nærgående tønner, gjorde sitt til at selve plasseringa uteble. Bjørn Ola Grøterud satte også imponerende tider, og Carl-Borge Røsen (med to 110% optimale 940'er til disp.) holder et høyt og sikkert tempo. Seierherren i kl. 18. ble Ole Kristian Stenslet/Marie Hofsløkken som satte gode tider OG holdt seg unna tønner.

Summa summarum er vi hjemme med hel bil, og thats it!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar