lørdag 31. januar 2009

Hva er Volvo Orginal ?

Volvo orginal-bilene har egne klasser og er norges lengstlevende merkescup. Kl.17 for A og B-førere, og kl. 18 for C-førere. Orgial cup kjøres også i flere europeiske land, som Sverige (klassens opprinnelsesland), Tyskland, og Nederland. I tillegg arrangeres det en "internasjonal" cup, Volvo Orginal Nordic West Euro Cup, med løp i Norge, Sverige, Danmark, Østerrike, Tyskland og Nedeland. Cupens koordinator i Norge, og altmuligkvinne er, og har vært siden cupen startet i Norge i 1994, Wenche Nafstad, sammen med mannen John Bertelsen. Wenche skal også ha all ære for og ha importet klassen fra Sverige. M.a.o. ingen Wenche, ingen Volvo Orginal i Norge. Både Wenche og John er tidligere aktive rallykjørere.

Det tekniske reglementet for Volvo Orginal (forkortet VOC- Volvo Orginal Car) tillater kun deler fra Volvos sortiment (med noen unntak), og kun noen utvalgte motorer, girkasser og bakaksler, allt orginale volvo komponenter. M.a.o. stor deletilgang. Dette gjør at hvis f.eks. en girkasse ryker, kan du kjøpe ny (brukt)kasse på hugger'n til 1000 kr. Motoren kan kun ballanseres opp, og justeres, ingen bearbeiding (letting, porting etc.) er lovlig. Kun orginalt innsprutsystem er lov. Fiks ferdig optimal VOC-motor koster 15.000 til 20.000 fra en erfaren motorbygger. Den har da rundt 150hk. Vi kan bruke bilstein dempere, og med et bredt utvalg av fjører som er levert på div. Volvomodeller opp igjennom tidene, har vi et bra oppsett til alle underlag. De som har drevet med Orginal noen år, har nesten autistiske kunnskaper om hvilke Volvodeler som sitter på hvilke Volvoer. En optimal ferdigbygd Volvo Orginal 240 koster fra ca 50.000, en 740 fra ca 80.000 og en 940 fra ca. 110.000. Til sammenligning koster en optimal 240 nasjonalbil min. 180.000.

Men er egentlig en VOC en "racerbil"??
Mange som ikke kjenner VOC-bilene er skeptiske til at de føles, og kan kjøres som en "ekte" rallybil. Vi har ikke diffrensialsperre, eller kort styringsutveksling (noe som gjør at du slipper og dreie så mye på rattet. Det kan være til god hjelp hvis du må hente inn breie sladder, og kontrasladder). Vi har relativt lite effekt i motoren, og standard girkasse. Som tidligere Asconasjåfør trodde jeg selv at kjørbarheten i en VOC var heller skrall. Men i 2005 lånte jeg og min daværende kartleser, Henrik Bringebøen Ståles reservebil for og kjøre Sigdalsrally. Da måtte jeg bite i meg alle mine forutantagelser om disse pensjonerte drosjebilene. Det VAR virkelig racebil! Kjørbarhet og kjøreegenskaper var formidable!

Pga. klassens økonomi fungerer den også som en rekrutteringsklasse. For mange store navn i norsk rallysport har eventyret startet bak rattet i en VOC. Fordelen med og starte i en slik bil er, slik jeg ser det, at man lærer seg en effektiv "internasjonal" kjørestil. Med det mener jeg en "smal" kjørestil med linjekjøring; høyest mulig fart i svinger uten sladd, og la bilen rulle. Med lav motoreffekt, uten sperre eller kort styring er det veldig merkbart at det ikke går så fort når man skal sladde seg igjennom hver SS. Og uten kort styring er det dessuten ikke særlig fristende og måtte håntere breie sladder, med dertilhørende kontrasladder med infernalsk rattarbeid. Det går fort i grøfta av slikt...


Volvo Orginals hjemmeside: http://www.rallyinfo.no/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar